Jak stworzyć CV krok po kroku

[fluid][html typography=”H3 {line-height: 25.71428572px;font-size: 18px;}” tag_list_style=”bulletlist-7″]

Curriculum Vitae – to podstawa niezależnie od tego czy do nowej pracy aplikujecie zaraz po zakończeniu edukacji czy mając już doświadczenie zawodowe bądź będąc specjalistami w danej dziedzinie. (Choć w przypadku tych ostatnich często to pracodawcy zabiegają o możliwość podjęcia współpracy.)

CV to wizytówka kandydata do pracy. Warto o tym pamiętać aplikując do danej firmy lub na dane stanowisko. Potencjalny pracodawca szukając pracownika / pracowników z reguły ma wakat na jedno czy dwa stanowiska w firmie. Często aplikuje na nie kilka lub kilkanaście osób. Jak więc stworzyć swoje cv, by zostało ono zauważone, a jego autor miał możliwość zaprezentowania siebie na rozmowie kwalifikacyjnej?

Życiorys trzeba potraktować, jako ofertę handlową.

Sposób, w jaki zostanie on przygotowany może zaważyć na dalszej ścieżce zawodowej kandydata do pracy. Umiejętność sprzedaży siebie, swojej wiedzy, umiejętności, doświadczenia zawodowego, jako produktu może być przepustką do spotkania z potencjalnym pracodawcą na rozmowie kwalifikacyjnej.

Jak więc stworzyć odpowiednie cv?

Tak żeby osoba, która je otrzyma po kilku sekundach mogła powiedzieć: „Tak to ta osoba, z nią chcę porozmawiać, dowiedzieć się o niej czegoś więcej”. Te kilka sekund może zdecydować o tym, kto zasiądzie do rozmowy o przyszłości zawodowej. Dokładnie jak w spocie reklamowym.

Jednakże jak kreatywnym by się nie było nie wolno zapomnieć o kilku sztywnych regułach tworzenia tego dokumentu.

Atrakcyjne cv to wcale nie takie, które napisane jest „artystyczną” czcionką drukarską, na oryginalnym papierze czy w urozmaiconej kolorystyce. Atrakcyjne cv to takie, którego treść jest jasna i rzeczowo przedstawiona. W życiorysie nie można kłamać, ale też nie zawsze warto wpisywać w nie wszystko, co się w życiu robiło.

CV musi zawierać następujące elementy:

  • zdjęcie – musi to być profesjonalna fotografia legitymacyjna wykonana u fotografa. W stosowym ubiorze, czyli najlepiej w białej koszuli z kołnierzem i marynarce (w przypadku panów pod krawatem lub z muchą);
  • dane kontaktowe – umieść oprócz imienia i nazwiska także adres i numer telefonu komórkowego. Dodatkowo możesz podać adres do korespondencji, wiek i stan cywilny;
  • cel zawodowy – w tym miejscu w dwóch, trzech zdaniach należy napisać, jaki jest cel składania aplikacji i jakiego rodzaju umiejętności posiadasz żeby ten cel osiągnąć. Ten element życiorysu przydaje się szczególnie w sytuacjach, gdy potencjalny pracodawca nie oczekuje listu motywacyjnego;
  • doświadczenie zawodowe – warto wyszczególnić i podkreślić te pozycje, które wiążą się z ofertą pracy, na którą aplikujemy;
  • wykształcenie – przedstaw swoją ścieżkę edukacyjną;
  • kursy, szkolenia, staże – ten punkt należy dobrze rozważyć. Z jednej strony wpisać te dodatkowe kwalifikacje, które pomogą ci w firmie lub na stanowisku, na które aplikujesz. Z drugiej strony, jeśli posiadasz już jakąś praktykę zawodową np. w formie wolontariatu lub aktywnie działasz w organizacjach pozarządowych, to warto pokazać potencjalnemu pracodawcy, że stawiasz na rozwój zawodowy;
  • umiejętności – oprócz tych, które zdobyłeś/aś na studiach lub na poprzednich stanowiskach, obsłudze urządzeń biurowych, posiadanym prawo jazdy warto podkreślić też np. umiejętność pracy w zespole, pracy pod presją czasu, łatwość nawiązywania kontaktów, punktualność itp.
  • zainteresowania – należy sprecyzować, jakie? Jeśli lubisz literaturę warto dodać, jaką, podobnie z muzyką. Jak chodzisz po górach czy są to wycieczki rekreacyjno – turystyczne czy ekstremalne wyprawy;
  • referencje – podobnie jak cel zawodowy – to element nowy i wciąż trochę niedoceniamy. Jeżeli pracowaliśmy w jakiejś firmie, działaliśmy w jakimś środowisku, byliśmy za coś odpowiedzialni i wywiązaliśmy się z zadania, to warto poprosić o potwierdzenie tego faktu na piśmie. Referencje dużo nam mówią o kandydacie do pracy oraz o miejscach, w których był lub jest aktywny zawodowo i / lub społecznie.

Referencje mogą być przekazane ustnie.

Wtedy należy podać nazwisko i numer telefonu osoby, z którą można się kontaktować. Wcześniej ją o tym uprzedzając.

Mogą mieć też formę pisemną.

W tym wypadku dołącz je do dokumentów aplikacyjnych lub wpisz w życiorysie, że udostępnisz je na życzenie pracodawcy;

  • klauzula o ochronie danych osobowych – klauzula sprawdzana jest w pierwszej kolejności. W przypadku jej braku cv, choćby najlepsze na to stanowisko, zostanie odrzucone przed przeczytaniem z powodu braków formalnych.

Warto przeczytać również:

https://hrsigma.pl/blog/jak-skutecznie-szukac-pracy/

[/html][/fluid]